Oleh:DR.
HASSAN AHMAD
BAHASA penting dalam segala aspek kehidupan manusia, masyarakat dan negara. Inilah sebabnya mengapa bahasa - tidak kira bahasa apa pun - menarik minat pelbagai golongan pengkaji dan pemikir, tidak hanya ahli bahasa.
Ahli bahasa
deskriptif hanya tertarik untuk mengkaji dan menghuraikan sistem linguistik
bahasa itu, mengkaji peraturan tatabahasanya dan sistem fonologinya tetapi
kurang memberikan perhatian terhadap fungsi atau budaya dan nilai sosial bahasa
itu.
Pakar-pakar
sosiolinguistik pula mengkaji tentang fungsi sosial bahasa. Tentang bagaimana
bahasa digunakan hari-hari dalam masyarakat dan bagaimana manusia membentuk
makna berdasarkan konteks sosialnya.
Dalam budaya Melayu,
misalnya, terdapat fenomena bahasa budaya yang diungkapkan dalam bentuk
kata-kata `budi bahasa'. Orang yang dikatakan `tidak tahu bahasa' bererti orang
itu tidak pandai berbudi bahasa, yakni tidak mengetahui adat berbahasa menurut
konteks sosialnya.
Bahasa juga boleh
dikaji dari segi psikologi. Ahli psikolinguistik (atau ahli psikologi bahasa)
mahu tahu apakah proses yang berlaku dalam minda atau otak manusia apabila dia
mengeluarkan atau mengucapkan bahasa dan memahami bahasa.
Kajian ini menumpukan
perhatian kepada proses pemikiran yang berlaku apabila orang menggunakan
bahasa. Antara persoalan yang cuba dipastikan ialah soal pengaruh bahasa
terhadap pemikiran manusia dan pengaruh pemikiran manusia terhadap perkembangan
bahasa.
Ahli antropologi
budaya bahasa cuba mengkaji hubungan genetik atau budaya antara bahasa dengan
bangsa atau kumpulan etnik yang menggunakan bahasa. Jadi, mereka mahu tahu
setakat mana bahasa menandakan jati diri (identiti) bangsa yang menggunakan
bahasa itu sebagai bahasa aslinya. Dari sini timbul pula soal `nasionalisme
bahasa' yang termasuk dalam kajian sains politik.
Soal yang dikaji
ialah peranan bahasa sebagai alat politik. Misalnya, bagaimana bahasa digunakan
untuk membangkitkan kesedaran bahawa bahasa penting sebagai pembentuk kesatuan
politik yang disebut `negara' atau negara bangsa'.
Sering kali, `politik
bahasa' ini menyebabkan sesebuah negara menggubal dasar bahasa atau membuat
undang-undang mewajibkan warganegara menggunakan satu-satu bahasa yang dipilih
sebagai bahasa rasmi negara itu.
Dasar ini terdapat di
kebanyakan negara, terutama di negara yang terdiri daripada pelbagai kumpulan
etnik dan pelbagai bahasa. Contohnya yang terdekat ialah Malaysia, Indonesia,
Thailand dan banyak negara lain lagi, termasuk Amerika Syarikat dan seluruh
negara Eropah, Jepun, China, Korea, Australia dan New Zealand.
Ada negara yang dasar
bahasanya tidak bertulis. Tidak ada akta bahasa. Contohnya, di Britain bahasa
rasminya iaitu bahasa yang digunakan dalam semua urusan dan kegiatan sektor
swasta ialah bahasa Inggeris. Padahal di Britain terdapat banyak bahasa lain
seperti bahasa Scottish, bahasa Wales dan bahasa Irish yang hampir-hampir luput
kerana fungsinya di seluruh Britain sangat terhad.
Yang terakhir, bahasa
juga menjadi subjek kajian dan renungan ahli falsafah. Soal yang dikaji
selalunya bersifat abstrak dan logikal: Bagaimana kita tahu bahawa satu-satu
ayat atau perkataan itu, yang disebut `proposisi', benar atau tidak benar.
Misalnya, bagaimana kita hendak memastikan dalam minda atau otak kita, bahawa
perkataan `meja' benar-benar melambangkan benda yang disebut `meja' itu. Orang
yang mengkaji soal semiotik, iaitu kajian tentang `tanda' atau `lambang', juga
menanyakan soal yang sama.
Tetapi kaedah yang
digunakan tidak sama dengan kaedah yang difikirkan oleh ahli falsafah bahasa.
Manakala ahli semiotik menggunakan kaedah hermeneutik, pragmatisme dan
sosiologi untuk mengkaji `makna' pada tanda atau lambang atau dalam teks
tertentu, ahli falsafah pula lebih mementingkan kaedah logik untuk mengkaji
hubungan antara bahasa dengan makna.
Berdasarkan huraian
ringkas tentang kepelbagaian minat yang diberi oleh pelbagai ahli dan pemikir
(tidak hanya ahli bahasa) terhadap bahasa dan hubungannya dengan manusia,
masyarakat, politik, falsafah, budaya, etnisiti, psikologi dan pemikiran,
dapatlah kita membuat kesimpulan bahawa bahasa tidak hanya bererti sistem
linguistik semata-mata. Sistem linguistik ialah soal nahu atau tatabahasa,
istilah, ejaan, sebutan baku dan sebagainya.
Tetapi bahasa
mencakupi keseluruhan hidup manusia sebagai alat pemikiran, alat budaya,
sebagai sumber kemajuan dan tamadun serta sumber kestabilan masyarakat dan
negara. Ia juga sebagai pembentuk keperibadian dan nilai manusia.
Jadi, yang penting
bukan hanya bahasa itu sebagai sistem linguistik semata-mata tetapi sebagai
sistem nilai. Bahasa Latin masih menjadi sumber peminjaman kata dan istilah
baru bagi bahasa-bahasa Eropah, tetapi nilainya sebagai alat penjana tamadun
dan pemikiran tinggi dalam zaman moden ini tidak ada lagi.
Salah satu nilai yang
perlu ada pada bahasa Melayu ialah nilainya sebagai bahasa ilmu dan bahasa
kemajuan.
Para pengkaji bahasa,
baik ahli bahasa deskriptif, ahli sosiolinguistik, ahli psikolinguistik, ahli
budaya (antropologi) bahasa, ahli semiotik, mahupun ahli falsafah bahasa,
walaupun mereka menggunakan kaedah kajian yang berlainan, semuanya sepakat
tentang bahasa. Menurut pengkaji, bahasa - tidak kira bahasa apa pun -
mempunyai keupayaan yang tidak terhad untuk mengungkapkan fikiran bangsa yang
menggunakan bahasa itu sebagai bahasa utamanya.
Seperti kata seorang
pemikir psikologi atau kognitif bahasa, Steven Pinter (1994), yang mencipta
bahasa ialah minda (fikiran) manusia. Jikalau fikiran bangsa atau manusia itu
maju, maka akan majulah bahasanya.
Setiap kali manusia
berfikir dia mencipta makna dan makna ini boleh disampaikan melalui kata-kata
yang sudah ada dalam perbendaharaan kata bahasanya. Atau melalui kata-kata dan
istilah baru yang boleh diciptakan, sama ada melalui proses peminjaman atau
melalui cara lain, berdasarkan sistem linguistik bahasanya.
Demikianlah caranya
bangsa Inggeris misalnya, maju dalam bidang ilmu bukan kerana bahasa Inggeris
itu dilahirkan sejak asalnya sebagai bahasa yang memang `sudah maju' dari segi
sistem linguistiknya atau dari segi kehadiran peristilahan ilmunya.
Tetapi bangsa mereka
maju dalam bidang ilmu kerana dua faktor: Pertama, kerana di kalangan bangsa
Inggeris wujud sekumpulan manusia yang kita sebut `ahli fikir' atau `ahli
sains' seperti Roger Bacon dan Isaac Newton dalam abad ke-16 dan 17.
Mereka juga memiliki
`sasterawan besar' seperti Shakespeare yang berfikir dan menulis dalam bahasa
Inggeris, bahasa ibunda mereka. Kedua, bahasa Inggeris asal, iaitu bahasa
Anglo-Saxon, tidak mempunyai istilah sains untuk menyatakan konsep dan teori
baru.
Oleh itu, para
pemikir dan ahli sains Inggeris terpaksa meminjam istilah yang cukup banyak
daripada bahasa Latin dan bahasa Greek. Hari ini, tidak ada satu ayat bahasa
Inggeris dalam bidang apa pun yang tidak mengandungi istilah pinjaman.
Demikianlah juga
proses yang berlaku pada bahasa Melayu sejak abad ke-15, lebih-lebih lagi sejak
abad ke-16 dan 17. Para pengarang, pemikir dan sasterawan berbahasa Melayu di
rantau ini menghasilkan seberapa banyak karya besar dalam bidang kesusasteraan,
ilmu teologi, ilmu metafizik dan tasawuf dan falsafah dalam bahasa Melayu.
Mereka bertembung
dengan pelbagai tamadun luar, terutama tamadun Islam, lalu mempelajari `ilmu
Islam', meminjam istilah-istilah baru dari bahasa Arab untuk menghasilkan
karya-karya yang besar itu dalam bahasa Melayu.
Daya kreatif bahasa
Melayu terkenal. Pemikir Melayu sering menggunakan bahasa metafora (bahasa
perumpamaan), bahasa kiasan dan bahasa alegorikal untuk menyampaikan isi hati,
pandangan hidup dan pemikiran mereka secara padat dan mendalam.
Mereka tidak hanya
menggunakan kata-kata yang literal atau leksikal. Tetapi yang penting
ditegaskan ialah, bahasa Melayu sudah berkurun-kurun lamanya berfungsi sebagai
alat penjana tamadun ilmu dan tamadun budaya tinggi di seluruh rantau ini.
Jadi, kalau hari ini
ada orang yang berkata bahawa bahasa Melayu `tidak mampu' menjana tamadun
tinggi, tidak mampu menjadi bahasa sains dan bahasa teknologi, saya kira orang
itu tidak membaca sejarah bahasa Melayu ini.
Ataupun orang ini
sengaja menutup fikirannya terhadap peri pentingnya bahasa ini sebagai alat
kemajuan bangsa berbahasa Melayu di rantau ini.
Hari ini terbukti
bahawa tradisi yang sudah terbina sejak berkurun lamanya itu dapat disambung
semula setelah dasar negara menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar
utama dalam sistem pendidikan kebangsaan hingga ke peringkat pengajian tinggi.
Beribu-ribu sarjana
dalam pelbagai bidang ilmu, termasuk antaranya beberapa banyak pakar sains dan
perubatan, dari semua kaum terdidik melalui sistem kebangsaan ini.
Jika dasar ini
dikekalkan dan diperkukuhkan lagi, pasti nilai bahasa Melayu sebagai bahasa
ilmu akan terus meningkat dan orang akan terus tertarik untuk mempelajari
bahasa ini kerana nilainya.
Yang penting ialah
bangsa Melayu harus mengembangkan ilmu dalam bahasanya, baru bahasa kita terus
menjadi bahasa yang kreatif dan produktif ilmu. Maksudnya, kita harus terus
berfikir dalam bahasa kita sendiri, sebagaimana juga bangsa lain maju dalam
bahasa sendiri.
Inilah yang
dimaksudkan dengan peranan bahasa sebagai alat pemikiran bangsa. Ini tidak
bererti bahawa kita tidak usah mencari ilmu yang ada dalam bahasa-bahasa lain.
Ada orang yang menyangka bahawa orang Melayu yang cuba memperjuangkan bahasa
Melayu mengamalkan `nasionalisme bahasa' yang sempit.
Kita patut menyedari
bahawa orang yang dikatakan menganut faham `nasionalisme' yang sempit ini
banyak yang menguasai bahasa Inggeris tinggi.Mereka tidak pernah
membenci bahasa asing. Malah merekalah paling ke depan menyokong segala usaha
kerajaan untuk meningkatkan pengajaran bahasa Inggeris di sekolah kita.
Tidak cukup kalau
`martabat' bahasa Melayu di negara ini kekal hanya sebagai bahasa urusan
pentadbiran kerajaan sahaja, atau sebagai lingua franca biasa, jika taraf atau
nilainya sebagai bahasa ilmu dan bahasa kemajuan tidak dimajukan terus.
Dan usaha ini tidak
hanya mesti bergantung kepada dasar kerajaan. Para pemikir, para sarjana,
penulis Melayu sendiri harus melakukan usaha ini dengan lebih gigih dan
komited. Dengan usaha itu,
tidaklah mustahil suatu ketika nanti, bahasa Melayu boleh menjadi sumber ilmu
yang penting di rantau ini.
Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2002&dt=0616&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_03.htm#ixzz28L3dRp46
© Utusan Melayu (M) Bhd
Muhammad Marwan Mahadzir