Selasa, Oktober 09, 2012

BETUL KE BOHONG? (BAHAGIAN 1)





Salam Delegasi Pencinta Bahasa.Pada hari ini saya mahu membincangkan sedikit kebiasaan yang telah lama kita gunakan, karangkan, tuliskan namun ia salah di sisi undang-undang Bahasa Melayu. Namun perkara ini tidaklah melibatkan kesalahan mandatori ataupun denda yang membebankan.

Peribahasa merupakan salah satu cabang ataupun komponen penting yang terkandung didalam bahasa melayu dimana ia mempamerkan bahasa kiasan bangsa melayu yang mempunyai susun kata yang pendek tetapi mempunyai makna yang luas,sedap didengar dan bijak perkataannya.Hal ini diakui sendiri oleh Za’ba iaitu seorang sasterawan dan pemikir melayu.

HARAPKAN PAGAR, PAGAR MAKAN PADI. Betul ke bohong? Pagar apakah yang bernyawa dan dikatakan telah memakan padi? Adakah pagar di belakang rumah kita ataupun Pagar Ruyung yang terletak di Tanah Datar, Sumatra Barat, Indonesia?Kenyataan saudara Awang Haji Abdul Rashid Bin Awang Haji Damit atau lebih dikenali sebagai Rashid Rahman Hassanbeliau yang dikeluarkan secara umum  sebenarnya membuka mata banyak pihak untuk menyelidik akan kebenaran dakwaan beliau itu kerana selama ini masyarakat di Malaysia hanya mengikut sahaja ungkapan sedia ada walaupun ada timbul keraguan tentang keupayaan pagar untuk memakan padi.Lagipun,mana ada petani yang memagar padi.Jadi agak mustahil untuk mentafsirkan yang ungkapan “pagar makan padi itu” bermaksud pagar yang dibina terhempap terkena padi.

Kepada mereka di luar sana yang masih lagi tidak mengenali saudara Rashid,buat pengetahuan anda semua,beliau merupakan seorang pemuda yang berasal dari Brunei Darussalam.Beliau adalah salah seorang peserta yang menyertai pertandingan pidato di Putrajaya International Coventention Centre di awal tahun 2011 dan dipertandingan tersebut,beliau menduduki tempat kedua .

Menurut beliau,kesilapan pentafsiran peribahasa ini dikatakan berlaku ketika Bahasa Melayu yang dieja didalam tulisan jawi hendak ditukarkan kepada tulisan rumi.Siapa yang melakukan kesilapan ini dan bila ia berlaku masih lagi tidak dapat dipastikan kerana kita hanya mewarisi segala macam kazanah bahasa dari generasi terdahulu.

Seperti yang dinyatakan oleh saudara Rashid,peribahasa ini mempunyai kesilapan didalam penggunaan perkataan “Pagar” kerana bunyi yang sebenarnya ialahHarapkan Pegar,Pegar Makan Padi yang merujuk kepada burung pegar ataupun ayam pegar yang ditugaskan oleh para petani suatu ketika dahulu untuk menjaga sawah padi mereka daripada haiwan perosak.Walau bagaimanapun, ayam pegar ini tidak menjalankan tugas dengan baik kerana ia bukan sahaja memakan haiwan yang merosakkan padi itu, sebaliknya ia turut menjadikan padi sebagai sumber makanannya. Disebabkan oleh kejadian itu,maka terhasilnya peribahasa ini.

Bernama saintifik Lophura ignita, ayam pegar ini boleh didapati di hutan bertanah rendah di Semenanjung Tanah Melayu, Thailand, Borneo dan juga Sumatera. Ayam ini dikelaskan didalam kategori burung dan ia menjadikan padi,buah-buahan dan haiwan kecil sebagai sumber makanannya.Spesis ini bertelur (mempunyai telur berwarna krim) dan mengikut daripada rekod yang dikeluarkan oleh “senarai Data Merah IUCN”,spesis ayam ini merupakan spesis hidupan yang semakin terancam.Hanya bertelur 5 biji sahaja ketika musim mengawan sekitar Ogos dan September sahaja.Saya pun rasanya tidak pernah melihat ayam ini secara nyata.

Mengulas mengenai peribahasa ini pula,suatu ketika dahulu,dikatakan ayam pegar ini banyak terdapat dipinggir sawah.Mereka disana memakan haiwan perosak dan siput gondang disekitar sawah sehingga mereka diberi kepercayaan oleh para pesawah untuk menjaga sawah mereka.Bagaimanapun,para pesawah tidak mengetahui yang burung ini juga memakan padi.Sebab itulah apabila hal ini diketahui,hilanglah kepercayaan pesawah terhadap burung ini.Maka terkeluarnya peribahasaharapkan pegar,pegar makan padi”. 

            Kesimpulannya, adakah peribahasa ini betul atau bohong? Terserahlah kepada anda yang menbaca dan menilai. Saya akan kembali lagi untuk mencungkil banyak lagi misteri-misteri bahasa yang wujud dalam kalangan masyarakat kita ini. Jangan takut untuk menjawabnya kerana tiada elektrik atau “karen” yang akan terkena kepada anda seperti yang ditayangkan dalam rancangan Astro Warna siaran 132. Hehe. Selamat membaca. (^^,)

Peribahasa Salah : Harapkan Pagar,Pagar Makan Padi
Peribahasa Betul : Harapkan Pegar,Pegar Makan Padi

Maksud : Kita mengamanahkan atau memberi kepercayaan kepada seseorang,sebaliknya orang itu mengkhianati kepercayaan atau amanah yang kita berikan.


 
 

Muhammad Safrinizam Ismail

 





 

Ad Placement