Isnin, November 12, 2012

Program Lestarikan Bahasa Melayu di IPG

Oleh HARIS FADILAH AHMAD
utusanktn@gmail.com

KUALA LIPIS 6 Nov. - Kajian Tindakan oleh guru pelatih Institut Pendidikan Guru Kampus Tengku Ampuan Afzan (IPGKTAA) di sini dalam bidang sosiolinguistik terhadap dialek tempatan termasuk etnik Orang Asli dapat meningkatkan pemahaman mereka dengan kehidupan masyarakat itu.

Ahli Parlimen Lipis, Datuk Dr. Mohamad Shahrum Osman berkata, kajian yang sedang dilaksanakan itu turut membuktikan peranan bahasa Melayu sejak abad ke-13 tersebar luas sehingga ke Madagascar, Selatan Afrika, Asia Tengah dan Asia Tenggara.

Menurut beliau, di negara ini bahasa Melayu telah dijadikan sebagai bahasa kebangsaan sekali gus mengiktiraf bahasa itu sebagai bahasa ilmu.

"Hal ini bukan sahaja diletakkan di bahu Dewan Bahasa dan Pustaka DBP dan institusi pengajian tinggi awam (IPTA), tetapi semua institusi pendidikan guru (IPG) wajar meneruskan kajian bahasa tersebut menerusi semua cabang linguistik untuk melengkapkan bidang pengajian mereka," katanya di sini baru-baru ini.

Menurut Mohamad Shahrum, wacana ilmu berasaskan pemantapan dan penggunaan bahasa Melayu perlu dilestarikan di semua IPG selain mengangkat sastera Melayu yang kini berdepan dengan era ledakan telekomunikasi bersifat global.

"Saya tertarik dengan peranan IPGKTAA Lipis dan kerajaan negeri sentiasa memberi peluang dan bantuan bagi memartabatkan kajian bahasa Melayu dan mengangkat kesarjanaan para pensyarah serta guru pelatih dalam bidang berkenaan," ujarnya.

© Utusan Melayu (M) Bhd
 

Ad Placement