Khamis, Oktober 13, 2011

Sukaneka Persatuan Bahasa Melayu


Tarikh : 6 Oktober 2011
Masa : 11.00 Pagi
Tempat : Padang Tenis

Aktiviti 1: Pecah Belon
  • Setiap ahli kumpulan akan mendapat satu suku kata.
  • Kemudian, wakil daripada setiap kumpulan akan memecahkan belon untuk mendapat suku kata yang lain.
  • Setiap kumpulan akan mencantum suku kata yang diperolehi supaya menjadi perkataan yang bermakna.
  • Lampiran Gambar.
  • Wakil daripada ahli kumpulan akan membaling dart pada papan bernombor.
  • Pada papan tersebut mempunyai nilai markah yang terdiri daripada RM10 sehingga RM300, hilang giliran dan juga masteri.
  • Setiap kumpulan akan menjawab soalan yang dikemukakan untuk mendapat nilai wang yang telah diperoleh.
  • kumpulan yang berjaya menjawab akan diberikan markah berdasarkan nilai wang tersebut.
  • Kumpulan yang mengumpul nilai wang tertinggi akan dikira sebagai pemenang.
  • Lampiran Gambar
  • Setiap kumpulan akan dibekalkan 4 utas tali dan sebatang lidi.
  • Setiap kumpulan dikehendaki memasukkan lidi tersebut ke dalam 5 biji botol yang telah disediakan dalam masa 30 saat.
  • Kumpulan yang paling banyak memasukkan lidi ke dalam botol akan dikira sebagai pemenang.
  • Lampiran Gambar
  • Setiap kumpulan akan mencari gambar yang tersembunyi disekitar padang tenis.
  • Mereka dikehendaki membina simpulan bahasa berdasarkan gambar yang mereka peroleh.
  • Kumpulan yang berjaya membina simpulan bahasa paling banyak dan betul dikira sebagai pemenang.
  • Lampiran Gambar
  • Setiap kumpulan dikehendaki memasukkan air ke dalam botol sehingga paras yang ditetapkan.
  • Setelah siap setiap ahli kumpulan akan menyusun peribahasa supaya menjadi satu peribahasa yang lengkap.
  • kumpulan yang berjaya menyusun dengan betul akan dikira sebagai pemenang.
  • Lampiran Gambar
  • Setiap kumpulan akan menhantar 2 orang wakil untuk permainan ini.
  • Setiap kumpulan akan di beri dua perkataan berkaitan semantik.
  • Seorang daripada setiap kumpulan akan menjadi si buta.
  • seorang lagi akan menjadi penunjuk arah kepada si buta.
  • Si buta dikehendaki mencari huruf mengikut warna yang telah ditetapkan untuk menjadi satu perkataan yang betul.
  • Si buta hendaklah mendengar arahan daripada rakannya untuk mendapatkan huruf tersebut.
  • Kumpulan yang berjaya menyiapkan perkataan paling awal akan dikira sebagai pemenang.
  • Lampiran Gambar
 

Ad Placement